10 Keistimewaan Wanita Dalam Islam

Wanita adalah makhluk yang sangatlah unik, mulia dan berbeda dengan yang lainnya. Wanita memiliki keistimewaan tersendiri. Bahkan Islam memandang wanita adalah makhluk yang sangat spesial dan bahkan memberikan satu surat dalam Al-Quran untuk wanita An-Nisa (Wanita). 

Rasulullah SAW berkata bahwa makhluk yang harus kita cintai setelah Allah SWT dan Rasulullah adalah: Ibu, Ibu, Ibu, barulah Ayah. Pernyataan ini menandakan apresiasi yang sangat tinggi yang diberikan oleh Islam kepada wanita.


Berikut keistimewaan wanita menurut Al-quran dan hadist :
    10 Keistimewaan Wanita Dalam Islam
  1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki karena sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapak dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."
  2. Wanita yang salehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang saleh.
  3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seumpama orang yang senantiasa menangis karena takut akan Allah. Dan orang yang takut akan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
  4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah saw di dalam surga).
  5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki.
  6. Surga itu di bawah telapak kaki ibu.
  7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan
  8. mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah surga.
  9. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapakmu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.
  10. Daripada Aisyah r.a. berkata, "Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."
  11. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu surga. Masuklah dari mana saja pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.



May 26, 2014

2 komentar:

  1. Wanita memang luar biasa, Kita sebagai kaum Adam harus memuliakan Kaum Hawa secara seorang Ibu Adalah HAWA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul itu gan ... thank atas kunjungannya

      Delete


loading...